Svenska iPhone-utvecklare

Söker du svenska utvecklare för iPhone och iPad? Vi har "hela listan" som det brukar heta. Kolla in Sveriges mest omfattande lista på svenska iPhone-utvecklare som ständigt växer.

Fodral: Griffin iClear

Av Adrian Bengtson, lördag 13 oktober 2007

Nästa fodral vi tar en titt på är iClear från Griffin. iClear är ett fodral i klar hårdplast som skyddar iPhone och som tillsammans med medföljande clip och armband går att fästa på olika sätt.

_dsc9342-1.jpg

Läs resten av detta inlägg »

Fodral: Incase Protective Cover

Av Adrian Bengtson, torsdag 11 oktober 2007

Många är nyfikna på fodral till iPhone för att skydda den och bära den på olika sätt. Vi har tittat närmare på Protective Cover från Incase, ett enkelt men robust skal helt i gummi som ger bra grepp och skydd mot stötar.

_dsc9346-1.jpg

Läs resten av detta inlägg »

Bekräftat: iPhoneSimFree låser upp 1.1.1 iPhone

Av iFun, torsdag 11 oktober 2007

Nyheten kom torsdag morgon (11/10): iPhoneSimFree säger nu att deras senaste programvara nu låser upp en iPhone med 1.1.1 firmware. Tyvärr tar dom $59 (ca 400kr) per licens av upplåsningsprogramvaran men det är ändå jättespännande.

Förtydligande:

  • Begreppsförvirringen är total. Tidigare har vi berättat att iPhone 1.1.1 nu går att aktivera (gå förbi AT&T aktiveringen på en ny telefon) och att göra ”Jailbreak” dvs installera programvaror.
  • Nu talar vi om att nedgradera en iPhone 1.1.1 till iPhone 1.02 samt radera operatörsspärren helt för att kunna ringa med telefonen i Sverige. Målet med dagens operation blir alltså en iPhone 1.02 utan operatörsspärr – inte iPhone 1.1.1.

Vi köpte en iPhoneSimFree licens för 10 minuter sedan och ska nu testa låsa upp en helt ny iPhone 1.1.1 från lagerhyllan – kommer det fungera?

Uppdaterat: Vi kan bekräfta att iPhoneSimFree fungerar! Läs mer nedan!

Engadget skrev om detta nyss

Läs resten av detta inlägg »

Vad ”jailbreak” av 1.1.1 innebär

Av Adrian Bengtson, torsdag 11 oktober 2007

Ni som hänger med i iPhone-nyheterna har säkert redan hört det: Hackarna har nu lyckats med ”jailbreak” av 1.1.1-mjukvaran för iPhone. Vad innebär det då? Jo det innebär bara att de tagit sig in i telefonen och kan installera och köra egna program på den.

Det innebär INTE att man kan låsa upp en iPhone med 1.1.1. Låsa upp i detta sammanhang syftar på tekniken för att använda andra SIM-kort med telefonen, något som krävs för att använda iPhone med svenska operatörer.

Fortfarande kräver en 1.1.1-iPhone att man använder AT&T som operatör, även efter jailbreak. Fortfarande gäller vår varning för 1.1.1. Vill du kunna ringa med din iPhone i Sverige, uppdatera INTE till 1.1.1, även fastän jailbreak lyckats.

iPhone vs iPod touch

Av Adrian Bengtson, onsdag 10 oktober 2007

Är du nyfiken på skillnaderna mellan iPhone och iPod touch? Förutom den uppenbara – att iPhone är en telefon – finns det en del annat som skiljer dem åt. Vi har tagit lite bilder och gått igenom de viktigaste skillnaderna.

_dsc94881.jpg

Läs resten av detta inlägg »

Ladda ner SwePhone 1.0 beta 2

Av Buster Eriksson, tisdag 9 oktober 2007

Igår gav vi er ett smakprov på SwePhone 1.0 beta 2.

Idag släpper vi det för nedladdning!

Vill du se framtida versioner av SwePhone?

Glöm inte att donera, vi tycker 100kr är lagom!

Inte tillgång till PayPal?

Maila oss på info@iFun.se så löser vi det!

Läs resten av detta inlägg »

Vad kommer i SwePhone 1.0b2?

Av Buster Eriksson, måndag 8 oktober 2007

En kort rapport på vad som kan förväntas av SwePhone 1.0 beta 2

• 100+ rättade felstavningar och versaler samt förbättrade översättningar

• Carrier heter nu Nät (personlig seger, yes!)

• iPod inställningar på svenska

• Text heter nu SMS

• Alternativ -> Bakgrundsbild -> ”Wallpaper” heter nu Bilder

• Nya riktnummer i listan för nummerformatering

Tangentbordet vi hade omröstning om kommer faktiskt inte komma med. Det släpptes en ny version av det ryska tangentbordet det baseras på häromdagen och efter massor med testande kom vi fram till att det fortfarande inte funkar riktigt bra. Och dessutom skulle det sluta fungera någon gång i november, det gillade vi inte.

Jailbreak för 1.1.1!

Av Buster Eriksson, måndag 8 oktober 2007

TUAW rapporterade precis att iPhone/iPod touch dev team har lyckats med vad som kallas ”jailbreak” på en iPhone med firmware 1.1.1.Detta är goda nyheter för oss som vill köra 3e parts program och är även första steget för en upplåsning av 1.1.1!Läs mer på TUAW

SwePhone installationsguide

Av Buster Eriksson, måndag 8 oktober 2007

OBS, sedan 1.1.1 installeras SwePhone via Installer direkt i din iPhone!

Denna guide är skriven för OS X men det är samma princip från Windows.

Den förutsätter att din iPhone redan är aktiverad, jailbreakad och att OpenSSH från Installer.app är installerad (om du inte förstår vad det innebär bör du inte gå vidare med denna guide ).

Vi tittar även på möjligheterna att erbjuda installationshjälp, återkommer med mer information.

Dessa filer används i guiden.

Cyberduck

SwePhone (se iFun.se för senaste version)

Vi tar inget ansvar för eventuella skador du orsakar din iPhone.

Vi rekommenderar att du tar backup på all viktig data på telefonen.

Detta ändrar inget som en återställnig inte fixar, men var noga med att inte uppdatera till 1.1.1 och du måste återställa din telefon! Se guide här.

Glöm inte att göra rätt för dig

vi tycker 100 kr är lagom men du sätter gränsen

Har du inte tillgång till PayPal men ändå vill bidra,

maila oss på info@iFun.se så löser vi det.

Läs resten av detta inlägg »

Chatta med JiveTalk for iPhone

Av Adrian Bengtson, söndag 7 oktober 2007

iphone-beejive-chat.pngFör den som vill vara online och kunna chatta på sin iPhone via till exempel MSN, ICQ, AIM, GoogleTalk mm har Beejive en användbar lösning som heter JiveTalk for iPhone. Det är ett mycket avancerat webbprogram vilket betyder att det körs i Safari i iPhone och inte kräver något hack för att fungera (det fungerar även på iPod touch).

Jag har testat JiveTalk for iPhone och tycker den fungerar oväntat bra, läs vidare för en utförlig rapport med tokmånga skärmbilder.

Läs resten av detta inlägg »