Söker du svenska utvecklare för iPhone och iPad? Vi har "hela listan" som det brukar heta. Kolla in Sveriges mest omfattande lista på svenska iPhone-utvecklare som ständigt växer.
När du sitter på tåget eller bussen och vill kolla det senaste på Aftonbladets hemsida är det inte så kul att sidan tar tre minuter att ladda via EDGE/GPRS. I brist på Adblockers har vi tagit fram en riktigt smart lösning!
Genom att lägga upp vår HOSTS fil på din iPhone så försvinner dom vanligaste annonserna spårlöst. På min iPhone laddar kvällstidningen minst dubbelt så snabbt! Så här ser filen ut i textformat.
– Packa upp .zip filen så du får en enkel textfil kallad ”hosts”.
– Anslut till din iPhone med exempelvis Cyberduck via SFTP.
– Lägg filen ”hosts” i mappen /etc på din iPhone.
– Starta om din iPhone. Klart!
Hjälp oss att hålla hosts-filen uppdaterad: Skriv en kommentar och föreslå servrar som levererar annonser så lägger vi dom i hosts 1.1 som lanseras nästa vecka. Tillsammans kan vi hålla iPhone annonsfri!
All cred till gänget på mvps.org som skapade grunden för hosts-filen vi använder. Vi har lagt till cirka 30 svenska servrar på listan och målet är att på sikt ha flera hundra svenska inlägg i filen.
Nästan allra längst ner i Installer hittar du Services – ett litet program som ger dig full kontroll över EDGE/GPRS, Bluetooth, Wifi och SSH. Genom enkla On/Off knappar kan du stänga av tjänster som inte används. Stäng av SSH när du inte behöver ansluta personligen – det ökar säkerheten. Stäng av EDGE när du inte använder det och spara sköna kronor på telefonräkningen. Bluetooth drar batteri i onödan om du inte använder det.
Dagens tips: Installera Services och spara både batteri & pengar!
Dagen D. Örnen har landat. SwePhone 1.0 beta finns för nedladdning! Många har frågat om en lite film så jag slängde ihop en snabb en bättre kommer när tid ges!
Tänk efter en stund, är det inte värt en hundralapp för att få svenska menyer, bra stöd för åäö, vettig nummerformatering, stöd för nummer med +46 framför i kontaktlistan och mycket mer? Detta är bara version 1.0.
Klicka sedan här:
Har du inte tillgång till PayPal men ändå vill bidra, skicka oss ett mail på info@iFun.se så löser vi det.
Hur tänker du när du får ett mail från en bekant med ovanstående rubrik? Tankarna flyger iväg och man börjar fundera vad tusan som har hänt. Sen läser man mailet:
”Tappade min iPhone i gatan. Glaset krossat. Ingenting spelar någon roll längre.”
Ja och Nej! Detta började som en kul grej för både mig (Buster) och Joakim på våra respektive bloggar. När vi började skriva fanns det ett litet fåtal iPhoneägare i landet men det har verkligen förändrats på bara några veckor.
Sedan dess har det växt och växt och vi har båda lagt hundratals timmar på översättningen och vägen till att få en komplett lösning för iPhone i Sverige. Vi tycker det vore kul att få något tillbaka och lite ekonomiska resurser att lägga på framtida utveckling och idéer.
Samtidigt känns det inte roligt att ta betalt för någonting som alla med iPhone i Sverige verkligen behöver för att kunna använda telefonen dagligen. Därför har vi bestämt att SwePhone kommer vara ”Donationware” för icke-kommersiellt bruk. Om du avser att sälja iPhones med SwePhone förinstallerat – läs mer nedan.
Tänk efter en stund, är det inte värt en hundralapp för att få svenska menyer, bra stöd för åäö, vettig nummerformatering, stöd för nummer med +46 framför i kontaktlistan och mycket mer? Detta är bara version 1.0.
Klicka sedan här:
Har du inte tillgång till PayPal men ändå vill bidra, skicka oss ett mail på info@iFun.se så löser vi det.
Nokia har börjat marknadsföra sin N95 i USA med texten ”Phones should be open to anything” och ”The best devices have no limits”. En klar känga till Steve Jobs och Apple som valt att låsa iPhone så mycket som möjligt.
Nu har det gått ett tag sedan vi skrev om SwePhone sist. Vi har inte legat hemma i soffan utan försökt göra version 1.0 så komplett som möjligt. Dom där sista 5 procenten av projekt tar alltid 50 procent av tiden. Många buggar rättats, många översättningar förbättrats och framförallt har en större del av telefonen översatts. Vi har gjort fler än 5.000 ändringar i texter och menyer.
Det finns fortfarande ett par småsaker som är kvar på engelska, bland annat min personliga tagg i ögat ”Carrier”. I det stora hela är det dock så små saker att det är försumbart.
Under senaste veckan har vi passerat många betaversioner men det börjar bli klart för en officiell beta. Tangentbordet är något många mailat och frågat om och det är en het fråga för oss också. Vi har två alternativ som vi vill att ni röstar på:
Alternativ:
1. Vi använder vårt nya tangentbord där åäö ligger på ”sidan två”.
2. Vi använder en Svensk plugin till det ryska tangentbordet som ni säkert sett på t.ex. Macfeber. (Vår variant har dock inte knapparna snett som det har) Denna lösningen gör att ”sida 2” är ett fullt qwerty-tangentbord med å ä ö , . ? på samma ställe som på ett svenskt tangentbord.
Bild från MacFeber
Nackdelen med nr 2 är att tangenterna blir aningen svårare att träffa, samt lite krångligare installation. Fördelen är att allt är på samma ”sida” och att man kan använda shift/caps för att göra versaler.
Update: Glömde nämna att alt. 2 också gör det omöjligt att använda någon form av ordlista!
En vanlig fråga är: Hur får jag in mina kontakter i iPhone?
Du har säkert redan märkt att iPhone inte använder sig av kontakterna sparade på ditt SIM-kort och det går inte heller att kopiera från SIM till iPhone (ännu). Du måste därför gå den långa vägen och använda din gamla telefon och din dator.
För oss som kör Mac OS X finns det en snabb och enkel lösning. I vårt exempel hade vi en SonyEricsson K800i med 250 kontakter och en fylld kalender. Börja med att slå på Bluetooth på din dator och din mobiltelefon. Starta därefter iSync och där hittar du troligen din mobiltelefon automagiskt, annars lägger du till den enkelt via ”enheter” i menyraden.
Som du ser på bilden nedan finns inte många inställningar utan det är väldigt rakt-på-sak. Klicka på Synkronisera så överförs dina kontakter och kalendern från telefonen till din Mac. När synkningen är klar räcker det med att sätta din iPhone i vaggan så kommer iTunes sköta synkroniseringen från Mac till iPhone. Klart!
Hur detta görs i Windows får vi återkomma till en annan gång (kan någon sätta ihop en guide?). Vanligaste frågan från Windows-användare brukar vara: Kan jag synka iPhone med Outlook? Japp, det går fint enligt Apple. Vi har inte testat själva men vill gärna få feedback från iFun-besökare som testat!