Av Buster Eriksson, tisdag 16 oktober 2007
Vi börjar denna nyhet med en rejäl uppmaning om att läsa noggrant och inte göra något förhastat!
iPhone Dev Team släppte nyss anySIM 1.1.1 – ännu en länk i kedjan som tillsammans med Independence 1.2.3 (lanserades igår) äntligen gör det möjligt att gratis aktivera och ta bort operatörsspärren på helt nya iPhones så att man kan använda dom och ringa med dom i Sverige. Detta är alltså en gratis motsvarighet till betalprogrammet iPhoneSimFree som kostar $59 eller motsvarande 400 kronor per upplåst telefon.
För dig som redan låst upp din telefon i 1.0.2 med tidigare versioner av anySIM eller iUnlock fungerar INTE denna uppdatering till 1.1.1 ännu. Detta gäller alla telefoner levererade från iFun.se som är upplåsta med just iUnlock.
iPhone Dev Team jobbar på en lösning för att återställda upplåsta telefoner till fabriksinställningar för att sedan kunna gå upp till 1.1.1 och låsa upp där utan problem. Så fort denna uppdatering är lanserad och vi tagit fram bra guider kommer information här på iFun.se. Vi kommer även maila alla kunder som köpt iPhone från oss med instruktioner.
Vi har precis testat den nya versionen på en av våra helt nya iPhone 1.1.1 telefoner och kan bekräfta att det fungerar utmärkt!
Vi har valt att inte lägga ut nedladdningslänk, detta pga att få folk att tänka och läsa en gång extra. Allt för att undvika skadade telefoner pga missförstånd.
Publicerat i Upplåsning | 44 kommentarer »
Av iFun, tisdag 16 oktober 2007
Den 9:e november lanseras iPhone i Europa för första gången och då blir det spännande att se om Apple erbjuder världsgaranti på alla telefoner eller om garantin endast gäller i det land man köpt telefonen. Vi hoppas på det första och visst låter det troligt när alla bärbara datorer och iPods täcks av världsgaranti.
Ditt lokala servicecenter får inte laga iPhone
Idag kom följande information till Apples serviceverkstäder i Sverige:
The Service Provider Agreement change indicates that the Apple iPhone will not fall in the category of a product Apple service providers will be required or authorized to service. After iPhone products are released for purchase in Europe, please refer customers that request service for an iPhone to their local Apple technical support number or to a telephone network provider that sells the iPhone at that time.
Med andra ord: Du kan inte gå till din Apple Service Provider utan kunden (du) måste kontakta Apple eller telefonoperatören för att få service.
Den stora haken
Ta en titt på Apples hemsida för iPhone här: http://www.apple.com/support/complimentary/
Texten: ”iPhone comes with up to two years of technical support while your iPhone is subscribed to wireless service from one of Apple’s exclusive wireless carriers for iPhone.” är lite elak. Inget abonnemang – ingen garanti!
Uppdatering: Detta är inte sant: Alla telefoner omfattas av en normal ettårig garanti från Apple. Vad AT&T-kunder dessutom får är en tvååring support, något som rimligtvis inte finns kvar om man inte är AT&T-kund. Och fortfarande gäller att garantin blir ogiltig om man gör saker med telefonen som Apple inte godkänner (som att låsa upp den). /Adrian
Problemet gäller inte bara oss som modifierat och låst upp telefonerna utan även äkta AT&T kunder som tröttnat på dålig mottagning etc. Läs mer på TUAW.
Slutsats
Det ser ganska mörkt ut för oss som kör modifierade och importerade (ex-AT&T) iPhones om ovanstående villkor även kommer gälla i Sverige. Kommentera gärna nedan!
Fotnot: Världsgaranti innebär att produkten repareras var som helst i världen oavsett var produkten är köpt.
Publicerat i Köpa iPhone, SwePhone, Upplåsning | 8 kommentarer »
Av iFun, tisdag 16 oktober 2007
Antalet iPhone-ägare i Sverige ökar varje dag men det finns nästan inga tillbehör att köpa ännu här hemma. Vi har börjat testa tillbehör som fodral och Apples Bluetooth headset här på iFun men det måste väl finnas mycket mer där ute?
Kom med förslag på iPhone-relaterade produkttest! Skriv en kommentar och tipsa om intressanta produkter och även en länk till tillverkaren eller återförsäljaren så ska vi försöka köpa in produkterna för test!
Publicerat i Köpa iPhone, Tillbehör | 18 kommentarer »
Av Buster Eriksson, tisdag 16 oktober 2007
Som alla säkert hört har det hänt en hel del när det gäller hackningen av 1.1.1.
I torsdags släppte iPhoneSimFree en ny version av sin upplåsningsmjukvara. Vi testade på en telefon och det fungerade utmärkt, tyvärr kostade det $59. Nu jobbar även iPhone Dev Team på en gratisversion.
Därför är min gissning är att vi inom en snar framtid sitter med 1.1.1 i våra upplåsta telefoner. Därför har SwePhone idag tagit sina första steg mot att bli kompatibel med 1.1.1.
Tack vare nya iNdependence 1.2.2 har vi precis avslutat en smidig uppdatering av en virgin 1.02 telefon till 1.1.1.
Aktiverad, jailbreakad och med SSH installerat börjar nu arbetet med att testa och anpassa SwePhone för den nya firmwaren. En trevlig nyhet är att vi slipper jobba och bråka med tangentbordet i fortsättningen.
Stay tuned och glöm inte donera en hundring eller två om du vill se SwePhone leva vidare.
Inte tillgång till PayPal?
Maila oss på info@iFun.se så löser vi det!
Publicerat i SwePhone | 7 kommentarer »
Av iFun, måndag 15 oktober 2007
iPhoneDevTeam rapporterar att nya Independence 1.2.2 1.2.3 är lanserat. Programmet är en vital del i upplåsningsproceduren för 1.02 telefoner och denna nya version fungerar även med 1.1.1 telefoner.
Tyvärr måste man först nedgradera en 1.1.1 telefon till 1.02 och genomgå en speciell procedur för att senare uppgradera till 1.1.1 och aktivera med Independence. Betydligt struligare än tidigare men ändå ett klart steg framåt. Bevis för att Apple gjort sitt bästa för att låsa iPhone men iPhoneDevTeam är smartare ändå 🙂
Ladda ner:
http://code.google.com/p/independence/
Läs resten av detta inlägg »
Publicerat i SwePhone, Upplåsning | 40 kommentarer »
Av iFun, måndag 15 oktober 2007

Om du är på väg till USA för att storhandla iPhone kan det vara vettigt att planera lite i förväg. FreeMacBlog har tagit fram Google Maps karta med alla Apple Retail Stores markerade som små äpplen.
http://www.freemacblog.com/applestores/
Publicerat i Köpa iPhone | Inga kommentarer »
Av Adrian Bengtson, måndag 15 oktober 2007
Vi har redan tittat närmare på iClear från Griffin och Crystal Jacket från Power Support. Detta är en liten uppföljning med några bilder av fodralen sida vid sida.

Läs resten av detta inlägg »
Publicerat i iPhone, Tillbehör | 1 kommentar »
Av iFun, måndag 15 oktober 2007
Fabian Ruben kom med ett utmärkt tips för Windowsanvändare:
Här kommer ett bra tips till de som exempelvis fotar festbilder med iPhonen. iTunes låter dig (på Windows i alla fall) dumt nog bara synkronisera bilder TILL telefonen och inte från den. Detta kan dock Windows göra åt dig. Gör så här:
1. högerklicka på ”Apple iPhone” i denhär datorn och välj egenskaper
2. Välj ”för över bilder till mapp”
3. Kryssa i rutan ”ta bort bilder från enheten” om du vill.
Nu kommer alla bilder föras över automatiskt när du ansluter iPhonen. På detta sätt sparar du minne i telefonen och slipper föra över bilderna manuellt.
Publicerat i Tips & tricks | 7 kommentarer »
Av iFun, måndag 15 oktober 2007

Testa surfa in på iFun.se från din iPhone idag! Vi har uppdaterat designen så att surfandet blir ett rent nöje. Ett självklart bokmärke för alla iPhoneägare!
Publicerat i iPhone | 5 kommentarer »
Av Adrian Bengtson, måndag 15 oktober 2007
Vi fortsätter vår titt på fodral för iPhone. Denna gång tittar vi på Crystal Jacket set for iPhone från Power Support som likt iClear är ett genomskinligt fodral i hårdplast. Tillsammans med fodralet får man ett clips och ett skydd för skärmen i form av en tunn plastfilm.

Läs resten av detta inlägg »
Publicerat i iPhone, Tillbehör | 1 kommentar »