Svenska iPhone-utvecklare

Söker du svenska utvecklare för iPhone och iPad? Vi har "hela listan" som det brukar heta. Kolla in Sveriges mest omfattande lista på svenska iPhone-utvecklare som ständigt växer.

Byt voicemailnummer

Av Buster Eriksson, lördag 22 september 2007

Även om vi inte får Visual voicemail här i Sverige kan det vara kul att ha en fungerande knapp!

  1. Tryck dig fram till knappsatsen i telefonen.
  2. Tryck *5005*86*xxx# där du ersätter xxx med numret till ditt telesvar.
  3. Tryck Ring.

Tar nån sekund sen kan du använa din voicemailknapp! Creds till MLyzz på Hackint0sh forumet.

Smakprov på SwePhone 1.0

Av Buster Eriksson, fredag 21 september 2007

Vad är SwePhone då?

SwePhone siktar på att bli en komplett lösning för er med iPhone men saknar dom svenska menyer, tecknen och nummerformatering. Tidigare har dessa varit separerade från varandra men nu finns alla i samma paket!

Är detta den slutgiltiga versionen?

Absolut inte! Denna versionen är en enorm förbättring gentemot det ni såg i ”SweMenus 0.3”. Översatt allt på nytt och gjort mitt bästa för att hålla en jämn nivå och använda rätt ord. Även om det mesta är översatt är det fortfarande lite småsaker kvar. (En av dessa är ”Carrier” som ni ser nedan!) en annan är dagarnas namn i Kalendern. Det återstår därmed en del arbete. Första målet är att översätta allat, efter det börjar finputsningen där alla menyer skall gås igenom och se om det finns översättningar som passar bättre!

Nedan ser ni ett smakprov på vad ni kan vänta er!

Edit: Det kommer också finnas stödför att känna igen nummer med +46 framför!

SettingstidSafariMain

 

klockaKalenderAirportGeneral

Adam Alsing tackar för åäö på Mix Megapol

Av iFun, fredag 21 september 2007

Adam Alsing och Gry Forsell på morgonprogrammet Äntligen Morgon testade iPhone med mina åäö-konverteringar imorse! Allt började med att Björnström på 99.se vann deras iPod touch utmaning och slutade med att Adam plockade upp en egen iPhone med SweKeys, SweMenus och SweNumbers installerade.

Imorse var både Adam och Gry lyriska över Apples lilla underverk och tackade för allt arbete med ”försvenskningarna”.

Nu finns morgonens inslag att lyssna på!

Klicka här för att lyssna

GPRS & EDGE inställningar för iPhone i Sverige

Av iFun, fredag 21 september 2007

För att aktivera GPRS & EDGE i sverige väljer du menyn Settings -> General -> Network -> EDGE.

Radera alla gamla uppgifter och använd endast nedanstående uppgifter under fältet för APN – välj den operatör du använder.

De svenska operatörerna använder följande APN:

  • Telia – online.telia.se
  • Telenor – internet.telenor.se
  • Tele2/Comviq – internet.tele2.se
  • Halebop – halebop.telia.se
  • Djuice – internet.djuice.se

SweMenus 0.3

Av Buster Eriksson, onsdag 19 september 2007

Sådär då var dom flesta systemmeddelanden också översatta. Dessutom har jag tagit bort behovet av .GlobalPreferences.plist den ställde mest till det. La du in den tidigare gör det inget, låt den ligga. Det du istället skall göra är att ta bort sv.lproj i alla programmen och i

/System/Library/CoreServices/Springboard.app

I övrigt installeras denna version på samma sätt som tidigare, det kan dock vara bra att ta backup på dina nuvarande English.lproj filer eftersom dessa kommer ersättas!

Är medveten om ett par buggar t.ex. Maps, Brightness, Carrier osv. Det är många filer att gå igenom villket gör det väldigt tidskrävande. Att desutom försöka få någon form av genomgående översättning tar ännu mer tid, men lite i taget så skall det nog gå.

Ladda ner här:
SweMenus 0.3

preffs

main

Stort tack till Heiko för dagens donation!

SweMenus 0.2

Av Buster Eriksson, tisdag 18 september 2007

Sådär då var stora delar av alla program och menyer översatt. Även gått igenom dom största stav/översättningsfel från 0.1.Fortfarande saknas dom flesta systemmeddelanden och en del i iPod delen. Kommer förmodligen ta bort möjligheten att ”enkelt” återgå till engelska pga att då skulle man slippa krånglet med .GlobalPreferences.plist filen och därmed göra installationen mycket smidigare. Det får dock vänta till ikväll.

Filerna i Applications mappen läggs i respektive Program.app ”mapp på telefonenFilerna i Springboard läggs i/System/Library/CoreServices/Springboard.app

GlobalPreferences.plist döps om till .GlobalPreferences.plist och läggs i /private/var/root/Library/Preferences/

Som sagt, får ni inte till det med .GlobalPreferences.plist filen får ni vänta tills ikväll, kommer ta bort den i 0.3

Ladda ner:
SweMenus 0.2

SweMenus 0.1

Av Buster Eriksson, tisdag 18 september 2007

Sådär då var första ful-översättningen klar. Snabbt ihopslängd översättning av Huvudmeny, Kalender, Youtube, Aktier, Väder, Memo, Telefon (inte adressbok) och Mail.

Ser nu nu när jag sitter och provar det i iPhonen att det smugit sig in ett och annat stavfel och annat, dom försvinner när jag inte är lika trött 😉

Enjoy SweMenus 0.1

Installation:

Allt från Applications mappen läggs i respektive programs ”mapp”.

Dvs sv.lproj från MobileCal skall läggas i /Applications/MobileCal.app på telfonen

sv.lproj från Springboard mappen läggs i /System/Library/CoreServices/Springboard.app
Nu till den knepia filen som gör att telefonen använder den svenska lokaliseringen om mappen sv.lproj finns och annars använder den vanliga engelska..

Filen GlobalPreferences.plist skall läggas i /private/var/root/Library/Preferences/

MEN den skall heta .GlobalPreferences.plist (dvs vara gömd)

Min personliga lösning var att i terminalen döpa om GlobalPreferences.plist till .GlobalPreferences.plist med kommandot

mv GlobalPreferences.plist .GlobalPreferences.plist

sedan körde jag sftp från terminalen och la den där den skulle vara.

Går säkert att tanka upp den i Cyberduck t.ex. och sen döpa om den till .GlobalPreferences.plist och ersätta den befintliga, detta får jag prova under morgondagen 😉

Lycka till för er som vågar prova, denna gången är det enda ni bör ta backup på er /private/var/root/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist fil.

Detta är den enda som ändras något i, och det är också denna ni kan återställa allt med.

P.s. Ser ni felöversättningar, stavfel eller bara har en bättre översättning på något så lämna en kommentar så får vi se om jag ändrar på det 😉

SweMenus

Av Buster Eriksson, tisdag 18 september 2007

Okej, trots att det inte är något jag kommer använda själv håller jag att översätta alla menyer, program osv till Svenska. Jag gör det dessutom på ett sätt som inte tar bort det engelska, dvs man kan ”lätt” byta tillbaks till engelska när man väl installerat det svenska om man skulle vilja det.Hinner jag packar jag ihop någon beta version av det hela i kväll, dock väntar jag med någon form av installationsguide tills någon annan dag.

Uppskattning!

Av Buster Eriksson, måndag 17 september 2007

Jag vill bara tacka för alla positiva mail jag fått dom senaste dagarna!Detta som började som en kul grej jag själv ville ha visade sig vara uppskattat av fler och det är alltid kul.Nu finns det även möjlighet för er som har ett par kronor över på PayPal-kontot och uppskattar Swekeys m.m. att donera en slant till höger.

Swekeys 1.4!

Av Buster Eriksson, fredag 14 september 2007

Sådär, då var det blåa tillbaks som bakgrund även med åäö. Nu borde allt se ut som ”standard”.

Swekeys 1.4

Verkar som firmware 1.1.1 kommer snart så vi får se hur länge detta behövs ;)Ladda ned: Swekeys 1.4 Ps. Fick lägga till lite nya annonser också..