Svenska iPhone-utvecklare

Söker du svenska utvecklare för iPhone och iPad? Vi har "hela listan" som det brukar heta. Kolla in Sveriges mest omfattande lista på svenska iPhone-utvecklare som ständigt växer.

Allt-i-ett guide för unlock, edge, åäö, Swenumbers och ordlista! (Edit: och voicemail)

Av Buster Eriksson, fredag 14 september 2007

Uppdatering 28 september: Apple har släppt ny mjukvara för iPhone och det är ytterst viktigt att ni inte uppdaterar er iPhone, den kommer att bli låst då! Det ingår i denna guide att uppdatera via iTunes, men det gäller inte längre, följ inte denna guide så länge denna varning står kvar, det mycket viktigt om ni vill ha en fungerade iPhone!

Läs mer om varningen här: Varning för 1.1.1-uppdateringen!

Denna guide är skriven för Mac OS X

Detta behöver du för att utföra guiden:

• iTunes 7.4.1

Installer.app

iNdependence

Firmware 1.0.2

Cyberduck

Unlock.app

Lockdown

Jag skulle rekommendera att du gör en restore på din iPhone innan du börjar med detta för att undvika ev. problem.

• Ansluta din iPhone och installera installer.app med AppTapp Installer

• Starta iNdependence och välj ’activate’

• Nu fungerar youtube, dessutom har du installer.app på din iPhone

Däremot är din iphone tillbaka i jail (installationen av installer.app gjorde en jailbreak automatiskt)

• Packa upp iPhone firmware vi laddade ned tidigare.

• Öppna iNdependence, välj jailbreak, nu vill den att du skall visa den vart du packade upp firmware. Peka på mappen, INTE på mappen som heter firmware utan amppen den ligger i.

När det är klart startar du installer.app väljer du att installera:

• Community sources

• BSD subsystem

• Open SSH

(i denna ordningen..)

Nu går du in i Settings -> General -> Auto-lock och ställer den till ’never’

Sedan settings -> wifi -> blåa pilen brevid ditt wlan

Här kollar du var du har för IP-nummer till din iphone.

• Starta Cyberduck, skriv in:

Ditt IP

Namn: root

Lösenord: dottie

Detta kan tar 30-60 sek första gången, låt den hålla på.

• Navigera till /Applications/ och ladda upp Unlock.app

• Navigera till /usr/libexec/ och ladda upp lockdown

Ersätt den existerande filen.

• Avsluta Cyberduck och srta om din iPhone

• Starta Unlock.app och klicka på ’Start’

Skulle avslutas och skicka dig tillbaka till menyn är det bara prova igen.

• Ta en kopp kaffe.

Grattis du är defenitivt inte först i Sverige med en upplåst iPhone!

Och det håller säkerligen bara tills 1.0.3 släpps, då är jag glad för mitt SuperSim 😉

• Starta om din iPhone och sätt i passande simkort.

Skulle den säga ”no service”, gå in i Settings-> carrier-> välj din operatör.

Får du inte upp menyn eller det inte går att välja är det bara starta om telefonen.

För att aktivera EDGE/GPRS (varning det kostar 15kr per mb hos dom flesta operatörer utan speciellt data-abonemang.) går du in i Settings-> Network->EDGE och tar bort ALL information.

Fyll i passande APN beroende på din operatör, detta hittar du på respektive operatörs hemsida. För telia är det online.telia.se

Nu är det dags att installera ÅÄÖ och annat kul.

Ladda ned:

• Swekeys 1.3

• Swenumbers 1.1

• Swedictionary 1.0

• Packa upp dessa, anslut via Cyberduck på samma sätt som tidigare

• Filerna från Swekeys och Swedictionary lägger du i:

/System/Library/Frameworks/UIKit.framework/

Ersätt befintliga.

Filen från Swenumbers lägger du i:

/System/Library/Frameworks/AddressBookUI.framework/

Passa även på att slänga Unlock.app från /Applications/

• Starta om din iPhone

Problemet somliga har med att program krashar om man trycker två gånger på å, ä eller ö har att göra med ordlistan. Vill man ha ordlista får man stå ut med detta, annars är en bra lösning att installera ’Kb’ från installer.app och sen stänga av ordlistan i Settings ->General->Keyboard->’EnableAutocorrection’

Är på jakt efter en vettigare ordlista för att göra nytt dictionary av, om någon har tips på vart jag kan hitta en textfil från t.ex en Svensk t9 ordlista får dom gärna dela med sig så gör jag ett dictionary av det. (Dessa är normalt på 70 000 till 100 000 ord, men mindre går också). Alt. att man parsar ut lite ord från wikipedia/susning/ne.se

Creds till Erica och iPhone dev team för unlock, till mig för övrigt.

Voicemail

Detta är betydligt mer avanderat än ovanstående och gör du helt fel så kommer något gå säkert gå helt galet.

Edit: Ni måste ha PIN-inaktiverad för att utföra detta, när det är kalrt kan ni slå på den igen, ursäkta att jag glömde detta!

Öppna Terminalen och SSHa till din iPhone med

ssh root@ip.till.din.iphone

Lösenord: dottie

skriv

launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.CommCenter.plist

(föregående rad kan se konstig ut i browsern men skal ändå fungera vid cut and paste)

tryck enter

skriv

mkdir -p /usr/local/etc

tryck enter

skriv

minicom -s

välj ’Serial Port Setup’ och tryck enter

tryck ’a’

ändra texten till

/dev/tty.baseband

tryck enter

tryck escape

Välj ’Save setup as dfl’

Välj ’exit’

svara ’yes’ på frågan

skriv

minicom

lite siffror m.m kommer upp

skriv in

AT+CSVM=1,”xxx”

xxx motsvarar här nummret till din voicemail. För mig med telia skrev jag alltså AT+CSVM=1,”133″

säger den ERROR, prova igen

säger den OK trycker du ’ctrl-a’ och sedan ’q’ för att stänga av minicom

skriv

launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.CommCenter.plist

(föregående rad kan se konstig ut i browsern men skal ändå fungera vid cut and paste)

stäng ned ssh sessionen genom att trycka ’ctrl-d’

Klart, starta om din iPhone så borde Voicemail-knappen nu ringa upp din voicemail.

Creds till mjaste på hackint0sh forum.

Jag tar inget ansvar för saker som kan gå fel i denna guiden, är det några faktafel maila mig gärna eller lämna en kommentar!

SweNumbers – 'Svensk' formatering av nummer

Av Buster Eriksson, onsdag 12 september 2007

Yes då var det dag för nästa steg i försvenskningen av iPhone.Varkan avancerat eller revolutionerande denna gången men personligen tycker jag inte om att se nummren i (123) 456-789 format, jag gillar 0701 – 23 45 67 eller 042 -12 34 5 bättre. Det är lite av en smaksak, hade jag bott kvar i Sthlm hade jag föredragit 08 – 12 23 56 men nu gör jag inte det 😉

Laddas ned här:
Swenumbers 1.0 Swenumbers 1.1

Installeras genom att du lägger den i

/System/Library/Frameworks/AddressBookUI.framework/

Och sedan startar om telefonen.Som vanligt bör du ta en backup för att slippa en Restore om du inte gillar det / det inte funkar.

Update: Tack till Edward för tips att man kan få olika formatering beroende på riktnummer. 0431 – 123 45 samtidigt som man får 042 – 123 45 eller 020 – 12 34 56

Svensk ordlista!

Av Buster Eriksson, onsdag 12 september 2007

I dagarna släppte iiton iDictionaryMGR (samma kille som gjorde KeyboardArtworkMGR och därmed underlaget för min nya grafik).Då jag inte varit hemma i dagarna har jag inte haft möjlighet att baka ihop Svensk ordlista själv, däremot skickade jag honom en Svensk ordlista (tack till chmod007) i UTF-8 som han kunde köra genom iDictionaryMGR och få ut en fungerande ordlista!Kan vara bra att veta att detta är gjort på en relativt stor ordlista med en hel del ”konstiga” ord, planerar att göra en ny version med bättre sortering på ord som faktiskt är vanliga!Nedladdning:iPhone-dict-se.tgzInstalleras på samma sätt och samma ställe som grafiken för åäö, dvs i ’/System/Library/Frameworks/UIKit.framework/’Glöm inte ta backup!! Ps. Guider är fortfarande på väg och den blåa bakgrunden skall tillbaks på tangentborden, tidsbrist ni vet..P.s.2Slå gärna ett öga på iPhoneShop som är en vidareutveckling av KeyboardArtworkMGR och iDictionaryMGR i samma paket. iiton står för kodandet och jag hjälper till där jag kan.

Swekeys 1.3!

Av Buster Eriksson, torsdag 6 september 2007

Då var 1.3 redo för release.Skall försöka få ihop en full guide för dom som inte vet hur man installerar. Inte omöjligt att det tar med youtube aktivering också. 

Swekeys 1

Swekeys-1.3

Ladda ned: Swekeys-1.3.zip

åäö på iPhone 1.2

Av Buster Eriksson, torsdag 6 september 2007

Såja, det tog lite längre tid än väntat men nu fungerar även ”popupen” för åäö.Har ni någon av dom tidigare behöver ni bara ersätta Keyboard-StandardQWERTY.artwork, UIKit är oförändrad.Förmodligen kommer det en ny i morgon igen då jag kollat igenom positionen på knapparna så dom sitter exakt som resten. Även screenshots får vänta, nu är det sovdags!Swekeys-1.2.zip

åäö på iPhone v1.1

Av Buster Eriksson, onsdag 5 september 2007

Dags för en liten uppdatering, ingen funktionell skillnad direkt men nu är det mer likt orginalgrafiken.Installeras på samma sätt som tidigare version.KeyboardArtworkMGR släppts tidigare idag i version 0.2 vilket gjort det möjligt att ändra på popup-rutan också. Jag jobbar på en version där även det är fixat men stött på lite småproblem, förhoppningsvis är det fixat senare i kväll.

Bild 1

Bild 2

Ladda ner här:

Swedishkeys-1.1.zip

Tack igen till iiton för KeyboardArtworkMGR

åäö på iPhone

Av Buster Eriksson, onsdag 5 september 2007

Som dom flesta iPhone intresserade säkert redan vet har man kunnat skriva åäö på iPhone ett bra tag genom att modifiera UIkit filen.
Nu är det dock löst så man verkligen ser vad det är man skriver.

Jag har gjort ett paket med filerna som behövs. Båda dessa skall läggs i /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/

Jag föreslår att du SFTPar upp dom.
Efter detta startar du om iPhone och gick allt som det skulle kan du nu skriva åäö.

Det enda som inte är helt 100% är att ”förstoringen” av knappen när du trycker på den fortfarande visar den gamla grafiken, dvs []{, detta kommer fixas så fort en ny version av KeyboardArtworkMGR kommer. Den nuvarande plockar bara ut ca 60% av bilderna i paketet.

Glöm inte ta backup på dina orginalfiler!
Som vanligt tar jag inget ansvar för vad som nu kan gå fel, men det funkar kanon på min 8Gb iPhone med FW 1.0.2

Bild 1

Bild 2

Swedishkeys.zip

Tack till iiton för KeyboardArtworkMGR och jali på macworld´s forum för UIKit filen.