iFun inget supportforum

Av Adrian Bengtson, lördag 10 november 2007

Ett växande fenom på iFun.se är att personer med allehanda problem kring upplåsning och hackning av iPhone använder kommentarsfunktionen för att få hjälp, även om det inte har något att göra med den artikel de kommenterar. Vi vill poängtera att iFun inte är ett supportforum för iPhone.

Vi jobbar hårt på vår fritid med att ge er guider, tester, nyheter och vi håller i SwePhone-utvecklingen. Men det finns inte en chans att vi skulle hinna ge support åt alla Sveriges iPhone-användare. Kommentarerna är till för att kommentera den aktuella artikeln, inget annat. Det är dessutom betydligt mindre chans att andra kommer att hjälpa er, än på ett riktigt forum.

Vill ni diskutera iPhone rekommenderar vi forumet 99.se/iphone. Innan ni störtar in med alla era nya frågor, kom ihåg att det är stor chans att er fråga redan finns besvarad i existerande diskussioner på 99.se, så gör alla en tjänst och sök före ni frågar där. Och har ni fått hjälp med bra svar hör det till god ton att läsa andras frågor och hjälpa andra också.

Om ni inte vill veta av att lägga tid på att läsa forumdiskussioner, bloggar, hackningssidor utan bara vill använda iPhone och helst få support också – vänta då tills Apple lanserar iPhone på riktigt i Sverige. Vi vet inte när det händer, men den kommer att komma hit förr eller senare.

Vi vill samtidigt passa på att tacka alla tappra besökare som faktiskt tar sig tid att försöka hjälpa andra i kommentarerna, det uppskattas mycket!

10 kommentarer till “iFun inget supportforum”

  1. Tore skrev:

    Bra att ni sätter gränser. Det finns ju som sagt 99.se.

  2. Moz skrev:

    Mycket bra! Det är så tråkigt att läsa allt gnäll över att ni inte svarar på supportärenden.

    99.se är ett ypperligt forum för sådana frågor, och där löser man de flesta frågor på väldigt kort tid med hjälp av alla kunniga mäniskor som finns där.

  3. Baron skrev:

    Och på 99.se uppskattar vi verkligen att medlemmarna söker innan de frågar, precis som det står i posten ovan. Det kan man inte påpela nog många gånger.

    Ju fler trådar som sölas ner av upprepade frågor destor svårare blir det att hitta svaren så många söker.

    🙂

    Baron

    Admin 99.se

  4. Tore skrev:

    @ Baron: Ni har merge:at många trådar tidigare. Varför inte köra vidare på det? Kanske till o med en slasktråd för alla duplikat.

  5. Mr.A skrev:

    Kan ha att göra med att det tar på tok för lång tid att få accsess för att skriva inlägg på 99.se om man inte betalar 30:- på direkten. Rena applefasoner…

  6. Adrian Bengtson skrev:

    Tore: Problemet är att det är mycket jobb att hela tiden hålla koll på nya trådar, leta reda på de gamla rätta och slå ihop. Det är ju vad vi gör som moderatorer hela tiden, men de tar onödig tid ifall det postades rätt från början.

    Mr A: Det beror delvis på att alla nya medlemmar ska godkännas manuellt av moderatorerna (för att minska problem med att automatiska spamrobotar skapar konton och börjar posta spam, samt för att vi upplever att den extra kontrollen höjer kvalitén på forumet). Men man kan alltså ”köpa” sig förbi detta, det är ingen hemlighet att det är ett sätt att få in pengar till driften av servrarna, hyran för serverplats, programvaran, internetanslutningen osv. Ett forum av den storleken behöver sätt att gå runt, annonser är ett sätt, supportkonton är ett annat. Kalla det Applefasoner om du vill, men det är inte gratis att driva ett så stort forum.

  7. Mr.A skrev:

    Helt rätt att sidan skall dra in pengar och det finns flera möjligheter och tekniker. Jag brukar faktiskt medvetet klicka på annonserna 🙂 för att hjälpa till (schyyy) Möjligheten att betala 30:- har jag inget emot men att det ska ta en vecka för att skriva ett inlägg tror jag inte på.

    Det är nog ingen slump att dessa hårda kontroller och alla uppgifter som krävs är i ren appleanda.

    Gör det lätt för användarna och fler kommer.

    Kritiken mot Apple kommer att växa alltefersom företaget tar större marknadsandelar och vi ser redan nu att flera av europas företag inte går med på Apples krav vid lansering av deras telefoner.

    Fattar inte att kritiken inte är större än vad den är men jag antar att vi viker oss för att de har så underbara små prylar men hur länge kommer det hålla?

  8. Adrian Bengtson skrev:

    Mr.A: Jag vet inte vad du menar med Appleanda, skulle Apple också ha hårda kontroller och kräva uppgifter ifall dom hade ett forum? Apples eget forum har nämligen *inte* samma typ av kontroll, så jag vet inte hur du menar att det har något med Apple att göra.

    Det handlar om att vi drivit forum i över 6 år och har nästan 50.000 registrerade medlemmar och vår erfarenhet är att denna tröskel är ett bra sätt att hålla uppe kvalitén. Det behöver inte ta precis en vecka, men de som sköter den manuella kontrollen måste få en viss buffert. Vi tror inte öppen direktregistrering skulle göra det bättre och det strömmar redan in nya medlemmar ändå (över 12.000 var inloggade senaste månaden).

  9. Mr.A skrev:

    Drog inte en parallell till Apples forum..

    tänkte mer på hur hårt de kontrollerar iPhone, endast 2 per person med kreditkort, orimliga krav då man måste binda upp sig till en viss operatör och svindyrt är det. Listan kan säkert göras lång men jag har inget större intresse av att sätta mig in i det men börjar känna lukten av vad de står för.

    Jag vet bara att personuppgifter missbrukas och sidor som facebook är skrämmande.. gillar inte alls riktningen som flera forum/communities går mot.

    Sweclockers har 90000 unika läsare i veckan och klarar sig utan dessa kontroller och spam. Jag förstår om ni vill hålla hög kvalité för spam och missbruk av forum är rena pesten men jag tycker inte 1 veckas väntetid är bra och användarvänligt men ni gör det ni tror är bäst.

    Jag riktar ingen kritik mot er personligen då jag bla har sett hur hjälpsam just du är på forumen.

  10. iFun.se | Allt om iPhone i Sverige » Guide: PwnageTool med SwePhone - för Mac skrev:

    […] Lycka till, och kom ihåg att iFun inte är ett supportforum. […]